Saturday 12 May 2012

Makna Istawa Mengikut Ulama Salaf Dan Khalaf



مَسْلَكُ الْعُلَمَاءِ فِيْ تَأْوِيْلِ ءَايَةِ الاِسْتِوَاءِ



اِعْلَمْ أَنَّ لْعُلَمَاءِ أَهْلِ الْحَقِّ مَسْلَكَانِ كُلٌّ مِنْهُمَا صَحِيْحٌ :
الأَوَّلُ : مَسْلَكُ السَّلَفِ وَهُمْ مَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْقُرُوْنِ الثَّلاثَةِ الأُوْلَىْ وَقَرْنِ أَتْبَاعِ التاَّبِعِيْنَ وَقَرْنِ التَّابِعِيْنَ وَقَرْنِ الصَّحَابَةِ وَهُوَ قَرْنِ الرَّسُوْلِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، هُؤَلَاءِ يُسَمَّوْنَ السَّلَفَ، وَالْغَالِبُ عَلَيْهِمْ أَنْ يُؤَوَّلُوْا الآيَاتِ الْمُتَشَابِهَةِ تَأْوِيْلًا إِجْمَالِيًّا بِالإِيْمَانِ بِهَا وَاعْتِقَادِ أَنَّ لَهَا مَعْنَى يَلِيْقُ بِجَلالِ اللهِ وَعَظَمَتِهِ لَيْسَتْ مِنْ صِفَاتِ الْمَخْلُوْقِيْنَ بِلا تَعْيِيْنِ مَعْنًى خَاصٍ كَآيَةِ: { الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى } [سُوْرَةُ طَهَ]

Maksudnya:
"Pertama: Pendekatan Salaf iaitulah mereka yang telah hidup pada 3 kurun awal hijrah iaitulah kurun para pengikut tabi`en, kurun para tabi`en, kurun para sahabat dan ia juga merupakan kurun hidupnya Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam. Mereka ini dinamakan sebagai ahl al-Salaf. Majoriti di kalangan mereka, mentakwilkan ayat-ayat mutasyabihat secara takwil ijmali iaitulah dengan cara beriman dengan ayat-ayat tersebut dan meyakini bahawa ayat-ayat mutasyabihat tersebut mengandungi makna yang layak dengan kebesaran Allah dan keagungan-Nya dan bukanlah ia daripada sifat-sifat makhluk. Mereka telah mentakwilkan ayat-ayat tersebut tanpa menentukan makna yang khusus bagi ayat-ayat tersebut seperti ayat: {Al-Rahman beristawa ke atas Arasy} [Surah Thaha: 5]".


وَغَيْرُهَا مِنَ الْمُتَشَابِهِ بِأَنْ يَقُوْلُوْا بِلا كَيْفٍ أَوْ عَلَى مَا يَلِيْقُ بِاللهِ، وَهَذَا يُقَالُ لَهُ تَأْوِيْلٌ إِجْمَالِيُّ، أَيْ قَالُوْا اِسْتَوَى اِسْتِوَاءً يَلِيْقُ بِهِ مَعَ تَنْـزِيْهِهِ عَنْ صِفَاتِ الْحَوَادِثِ، وَنَفَوْا الْكَيْفِيَّةَ عَنِ اللهِ تَعَالَى أَيْ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُوْنَ بِهَيْئَةٍ وَمِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُوْنَ كَالْجُلُوْسِ وَالاِسْتِقْرَارِ وَالْحَرَكَةِ وَالسُّكُوْنِ وَغَيْرِهَا مِمَّا هُوَ صِفَةٌ حَادِثَةٌ. هَذَا مَسْلَكُ غَالِبِ السَّلَفِ رَدُّوْهَا مِنْ حَيْثُ الاِعْتِقَادِ إِلَى الآيَاتِ الْمُحْكَمَةِ كَقَوْلِ تَعَالَى : {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ } [سُوْرَةُ الشُّوْرَىْ [ وَتَرَكُوْا تَعْيِيْنَ مَعْنًى مُعَيَّنٍ لَهَا مَعَ نَفْيِ تَشْبِيْهِ اللهِ بِخَلْقِهِ .

Maksudnya:
"Dan juga ayat-ayat mutasyabihat yang lain. Mereka mentakwilkan ayat-ayat tersebut dengan cara bahawa mereka berkata: tanpa kayf [bagaimana] atau ayat tersebut mengandung makna yang layak bagi zat Allah dan inilah yang dikatakan sebagai takwil ijmali, iaitulah dengan mereka berkata: Allah ta`ala telah beristiwa’ dengan istiwa yang layak bagi-Nya beserta menyucikan-Nya daripada menyerupai sifat-sifat makhluk dalam masa yang sama mereka telah menafikan [Al-Kaifiyyah] daripada zat Allah ta`ala, iaitulah seperti bahawa adalah ia [zat Allah] beristiwa’ dalam keadaan yang tertentu atau adalah ia [zat Allah] beristiwa’ seperti [perbuatan makhluk] duduk, menetap, bergerak, diam dan keadaan-keadaan lain yang kesemuanya adalah terdiri daripada sifat makhluk iaitulah pendekatan yang digunakan oleh majority daripada kalangan golongan salaf iaitulah dari sudut iktiqad mereka mengembalikan pemahaman terhadap ayat-ayat tersebut kepada ayat-ayat yang muhkamat seperti firman Allah ta`ala {Tidak ada sesuatupu yang menyerupai-Nya} [Surah al-Syura: 11]. Mereka juga tidak menentukan makna yang tertentu terhadap ayat-ayat mutasyabihat dan turut menafikan penyerupaan zat Allah dengan makhluk-makhluk-Nya".


قَالَ الإِمَامُ الشَّافِعِيُّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ : ((ءَامَنْتُ بِمَا جَاءَ عَنِ اللهِ عَلَى مُرَادِ اللهِ، وَبِمَا جَاءَ عَنْ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى مُرَادِ رَسُوْلِ اللهِ)) يَعْنِيْ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ لا عَلَى مَا قَدْ تَذْهَبَ إِلَيْهِ الأَوْهَامُ وَالظُّنُوْنُ مِنَ الْمَعَانِيْ الْحِسِيَّةِ الْجِسْمِيَّةِ الَّتِيْ لا تَجُوْزُ فِيْ حَقِّ اللهِ تَعَالَى.

Maksudnya:
"Al-Imam al-Syafi`e telah berkata: Aku telah beriman dengan apa yang telah didatangkan oleh Allah berdasarkan kepada makna yang dikehendaki oleh Allah dan aku [juga] beriman dengan apa yang telah didatangkan oleh Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam, berdasarkan kepada makna yang dikehendaki oleh Rasulullah. Iaitulah: al-Imam al-Syafi`e radiyallahu`anhu tidak beriman dengan apa yang tergambar di dalam fikiran dan sangkaan yang terdiri daripada makna-makna hissiyyah dan jismiyyah [anggota fikizal dan jisim] yang tidak harus disandarkan pada zat Allah ta`ala".


 ))قَالَ الْحَافِظُ الْبَيْهَقِيُّ فِيْ الأَسْمَاءِ وَالصِّفَاتِ)) مَا نَصَّهُ (ص407) : ((فَأَمَّا الاِسْتِوَاءُ فَالْمُتَقَدَّمُوْنَ مِنْ أَصْحَابِنَا رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ كَانُوْا لا يُفَسِّرُوْنَهُ وَلا يَتَكَلَّمُوْنَ فِيْهِ كَنَحْوِ مَذْهَبِهِمْ فِيْ أَمْثَالِ ذَلِكَ)) اهـــ،

Maksudnya: 
"Al-Hafiz al-Baihaqy telah berkata di dalam ((Kitab al-Asma’ wa al-Sifat)) apa yang telah dinaskannya (muka surat 407): ((Maka adapun perkataan al-Istiwa’, golongan terdahulu daripada kalangan sahabat-sahabat kami [radiyallahu`anhum] mereka tidak mentafsirkan perkataan tersebut dan tidak juga memperkatakan tentangannya seperti pendekatan mazhab mereka dalam perbahasan seperti yang demikian itu)) ".


 وَقَالَ فِيْ مَوْضِعٍ ءَاخَرٍ (ص426) : ((وَحَكَيْنَا عَنِ الْمُتَقَدِّمِيْنَ مِنْ أَصْحَابِنَا تَرْكَ الْكَلامِ فِيْ أَمْثَالِ ذَلِكَ، هَذَا مَعَ اعْتِقَادِهِمْ نَفْيُ الْحَدِّ وَالتَّشْبِيْهِ وَالتَّمْثِيْلِ عَنِ اللهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى)) ا هـــ،

Maksudnya:
"Beliau juga telah berkata pada tempat yang lain  (muka surat 426): ((Kami telah menceritakan perihal para mutaqaddimin [orang yang terdahulu] daripada kalangan sahabat-sahabat kami bahawa mereka meninggalkan perbincangan seperti perbahasan tersebut [perbahasan istiwa’]. Hal ini iktiqad mereka iaitulah menafikan had [keterbatasan], penyamaan dan penyerupaan terhadap zat Allah subhanahu wata`ala))."


 ثُمَّ أَسْنَدَ (ص426) إِلَى أَبِيْ دَاوُدَ قَوْلُهُ: ((كَانَ سُفْيَانُ الثَّوْرِيْ وَشعبة وَحَمَّادُ بْنِ زَيْدٍ وَحَمَّادُ بْنِ سَلَمَةَ وَشُرَيْكُ وَأَبُو عَوَانَةَ لا يُحَدُّوْنَ وَلا يُشَبِّهُوْنَ وَلا يُمَثِّلُوْنَ، يُرْوُوْنَ الْحَدِيْثَ لا يَقُوْلُوْنَ كَيْفَ، وَإِذَا سُئِلُوْا أَجَابُوْا بِالأَثَرِ، قَالَ أَبُو دَاوُدَ: وَهُوَ قَوْلُنَا. قُلْتُ: وَعَلَى هَذَا مَضَىْ أَكَابِرُنَا)) اهـــ،

Maksudnya:
 "Kemudian beliau menyandarkan [perkataan-perkataan] kepada Abi Dawud dengan katanya:  (muka surat 426): ((Adalah golongan Sufyan al-Thauri, Syu`bah bin Zaid, Hammad bin Salamah, Syurayk, Abu Awanah, mereka tidak menghadkan zat Allah, tidak menyamakan dan tidak meyerupakan zat Allah [dengan makhluk-Nya], mereka turut meriwayatkan hadis [yang sama] namun mereka tidak menyatakan kayf [bagaimana]. Apabila mereka ditanya, mereka menjawab dengan menggunakan athar [ayat-ayat al-Quran dan al-Hadith]. Abu Dawud telah berkata: ia merupakan perkataan kami, aku telah berkata: berdasarkan kepada pendapat tersebut para pemuka [tokoh] ilmuwan daripada kalangan kami memberikan pendapat))."


وَقَالَ فِيْ مَوْضِعٍ ءَاخَرٍ (ص 453): ((عَنِ الأَوْزَاعِيْ عَنِ الزُّهْرِيْ وَمَكْحُوْلٍ قَالَ: أَمِضُّوْا الأَحَادِيْثَ عَلَى مَا جَاءَتْ)) اهـ ، ثُمَّ قَالَ : ((سُئِلَ الأَوْزَاعِيُّ وَمَالِكٌ وَسُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ وَالَّلَيْثُ بْنِ سَعْدٍ عَنْ هَذِهِ الأَحَادِيْثِ الَّتِيْ جَاءَتْ فِي التَّشْبِيْهِ – أَيْ ظَاهِرُهَا يَوْهِمُ ذَلِكَ – فَقَالُوْا : أَمِرُوْهَا كَمَا جَاءَتْ بِلا كَيْفِيَّةَ)) اهـــ،

Maksudnya:
"Beliau juga telah berkata pada tempat yang lain  (muka surat 453): ((Daripada al-Auza`ei daripada al-Zuhri dan maklul, beliau telah berkata: Perjalankan hadith-hadith berdasarkan maksud ia didatangkan)), Kemudian dia telah berkata: ((Al-Auza`ie, Malik, Sufyan al-Thauri dan al-Layth bin Sa`d telah ditanya tentang hadith ini yang telah datang dalam bentuk ungkapan yang mengandung makna tasybih iaitu hadith yang dari sudur zahirnya member waham kepada tasybih-maka mereka semua telah berkata: Fahami ia sepertimana ia datang [didatangkan] tanpa [menyandarkan sebarang] kaifiyyat))".


وَقَالَ فِيْ مَوْضِعٍ ءَاخَرٍ 330)ص): ((عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ: كُلُّ مَا وَصَفَ اللهُ تَعَالَى بِهِ نَفْسَهُ فِيْ كِتَابِهِ فَتَفْسِيْرُهُ تِلاوَتُهُ وَالسُّكُوْتُ عَلَيْهِ)) اهــ، وَقَالَ الإِمَامُ مَالِكٌ : ((الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى كَمَا وَصَفَ نَفْسَهُ، وَلا يُقَالُ كَيْفَ، وَكَيْفَ عَنْهُ مَرْفُوْعٌ ))، وَفِيْ رِوَايَةٍ:((الاِسْتِوَاءُ غَيْرُ مَجْهُوْلٍ وَالْكَيْفُ غَيْرُ مَعْقُوْلٍ)) اهـ، رَوَاهُمَا الْبَيْهَقِيُّ فِيْ ((الأَسْمَاءِ وَالصِّفَاتِ)) (ص408(


Maksudnya:
"Dan beliau juga telah berkata dalam tempat yang lain (m/s 330): ((Daripada Sufyan bin `Uyaynah, beliau telah berkata: Setiap sifat yang Allah sifatkan terhadap zat-Nya di dalam kitab-Nya, maka tafsirannya adalah: membacanya dan berdiam diri [tanpa membicarakannya] ke atasnya)). Dan al-Imam Malik telah berkata: Allah beristiwa’ [menguasai] di ke atas Arasy, istawa’ sepertimana Allah sifatkan diri-Nya, tidak dikatakan bagaimana dan [kayf] bagaimana di angkat daripada zat-Nya)). Dalam satu riwayat: ((Al-Istiwa’ diketahui dan kayf [bagaimana] adalah suatu yang tidak boleh diakalkan [diterima akal]))." Kedua-dua riwayat tersebut diriwayatkan oleh al-Baihaqi di dalam ((Al-Asma’ wa al-Sifat)) (m/s 408).


 وَقَالَ الإِمَامُ أَحْمَدُ عِنْدَمَا سُئِلَ عَنِ الاِسْتِوَاءِ : ((اِسْتَوَىْ كَمَا أُخْبِرَ لا يَخْطُرُ لْلِبَشَرِ)) (دَفْعُ شُبَهِ مَنْ شَبَّهَ وَتَمَرَّدَ ص 17) اهـ.


Maksudnya:
"Al-Imam Ahmad telah berkata ketika mana beliau ditanya tentang al-Istiwa’: ((Istawa Tuhan sepertimana yang telah dikhabarkan [di dalam al-Quran dan al-Hadith] dan ia tidak akan terlintas [sama sekali] dalam pemikiran manusia)). (Kitab Daf`u Syubah man Syabbaha wa Tamarrad m/s 17)"


 وَالثَّانِيْ: مَسْلَكُ الْخَلَفِ وَهُمُ الَّذِيْنَ جَاءُوْا بَعْدَ السَّلَفِ، وَهُمْ يُؤَوَّلُوْنَهَا تَفْصِيْلا بِتَعْيِيْنِ مَعَانٍ لَهَا مِمَّا تَقْتَضِيْهِ لُغَةُ الْعَرَبِ وَلا يَحْمِلُوْنَهَا عَلَى ظَوَاهِرِهَا أَيْضًا كَالسَّلَفِ، فَيَقُوْلُوْنَ اِسْتَوَىْ أَيْ قَهَرَ، وَمَنْ قَالَ اِسْتَوْلَىْ فَالْمَعْنَى وَاحِدٌ أَيْ قَهَرَ، وَلا بَأْسَ بِسُلُوْكِهِ وَلا سِيَّمَا عِنْدَ الْخَوْفِ مِنْ تَزَلْزُلِ الْعَقِيْدَةِ حِفْظًا مِنَ التَّشْبِيْهِ.

Maksudnya: 
"Dan kedua: Pendekatan golongan khalaf, mereka adalah golongan yang datang selepas golongan Salaf, mereka mentakwilkan ayat mutasyabihat secara pentakwilan yang terperinci [iaitulah] dengan menentukan makna bagi ayat tersebut bersesuaian dengan bahasa arab dan mereka juga tidak memahaminya berdasarkan zahir ayat seperti golongan Salaf, maka mereka berkata istiwa’ dengan makna qahara iaitu menguasai dan barangsiapa yang telah berkata istiwa’ dengan makna istawla, ia turut mengandungi makna yang satu iaitu menguasai. Pendekatan ini tidak ada masalah untuk dipratikkan demi menjaga kesucian akidah daripada dengan [jenayah] tasybih [menyamakan Allah dengan makhluk]"



قَالَ الْحَافِظُ الْبَيْهَقِيُّ فِيْ كِتَابِهِ ((الاِعْتِقَادِ)) مَا نَصَّهُ 72)ص): ((وَأَصْحَابُ الْحَدِيْثِ فِيْمَا وَرَدَ بِهِ الْكِتَابُ وَالسُّنَّةُ مِنْ أَمْثَالِ هَذَا – يَعْنِيْ الْمُتَشَابِهُ – وَلَمْ يَتَكَلَّمْ أَحَدٌ مِنَ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ فِيْ تَأْوِيْلِهِ عَلَى قِسْمَيْنِ : مِنْهُمْ مَنْ قِبْلَهُ وَءَامَنَ بِهِ وَلَمْ يُؤَوِّلْهُ وَوَكَلَ عِلْمَهُ إِلَى اللهِ وَنَفَى الْكَيْفِيَّةَ وَالتَّشْبِيْهَ عَنْهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ قِبْلَهُ وَءَامَنَ بِهِ وَحَمَلَهُ عَلَى وَجْهِ يَصِحُّ اِسْتِعْمَالَهُ فِي اللُّغَةِ وَلا يُنَاقِضُ التَّوْحِيْدَ، وَقَدْ ذَكَرَنَا هَاتَيْنِ الطَّرِيْقَتَيْنِ فِيْ كِتَابِ ((الأَسْمَاءِ وَالصِّفَاتِ)) الَّتِيْ تَكَلَّمُوْا فِيْهَا مِنْ هَذَا الْبَابِ)) اهـ.

Maksudnya:
"Al-Hafiz al-Baihaqi telah berkata di dalam kitab karangan beliau ((Al-I`tiqad)) apa yang telah dinaskannya pada muka surat 72, ahli-ahli hadith dalam memahami nas-nas mutasyabih yang warid daripada al-Quran dan al-Sunnah [sedangkan tidak ada seorangpun dalam kalangan para sahabat dan tabi`en yang mentakwilnya) mereka terbahagi kepada dua golongan. Sebahagian daripada mereka beriman dengannya [ayat mutasyabihat] tanpa mentakwilkannya, [sebaliknya] menyerahkan makna sebenar ayat tersebut kepada Allah [dalam masa yang sama] turut menafikan kaifiyyat, dan penyerupaan terhadap-Nya. Dan sebahagian daripada mereka menerima ayat-ayat musasyabihat tersebut dan beriman dengannya dan memahaminya dengan cara yang sah penggunaannya dari sudut bahasa, dan tidak menyalahi tauhid. Sesungguhnya kami telah menyebutkan kedua-dua metodologi tersebut di dalam kitab ((al-Asma’ wa al-Sifat)) yang antara salah satu perbahasan di dalamnya adalah perbahasan berkaitan bab ini"


وَقَالَ الْقَاضِيُّ أَبُوْ بَكْرٍ الْبَاقِلَّانِيُّ (ت403هـ) فِيْ كِتَابِهِ ))الإِنْصَافِ)) مَا نَصَّهُ (ص64-65): ((إِنَّهُ تَعَالَى مُتَقَدَّسٌ عَنِ الاِخْتِصَاصِ بِالْجِهَات وَالاِتِّصَافِ بِصِفَاتِ الْمُحْدَثَاتِ، وَكَذَلِكَ لا يُوْصَفُ بِالتَّحَوُّلِ وَالاِنْتِقَالِ وَلا الْقِيَامِ وَلا الْقُعُوْدِ لِقَوْلِهِ تَعَالَى: {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىءٌ} [سُوْرَةُ الشُّوْرَىْ]، وَقَوْلُهُ: {وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ} [سُوْرَةُ الإِخْلاصِ]، وَلأَنَّ هَذِهِ الصِّفَاتِ تَدُلُّ عَلَى الْحُدُوْثِ، وَاللهُ تَعَالَى يُتَقَدَّسُ عَنْ ذَلِكَ. فَإِنْ قِيْلَ أَلَيْسَ قَدْ قَالَ: {الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى} [سورة طه]، قُلْنَا: بَلَىْ قَدْ قَالَ ذَلِكَ، وَنَحْنُ نُطْلِقُ ذَلِكَ وَأَمْثَالَهُ عَلَى مَا جَاءَ فِي الْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ لَكِنْ نَنْفِيْ عَنْهُ أَمَارَةَ الْحُدُوْثِ، وَنَقُوْلُ: اِسْتِوَاؤُهُ لا يُشْبِهُ اِسْتِوَاءَ الْخَلْقِ، وَلا نَقُوْلُ إِنَّ الْعَرْشَ لَهُ قَرَارٌ وَلا مَكَانٌ – أَيْ لا نَقُوْلُ إِنَّ الْعَرْشَ مَكَانٌ لَهُلأَنَّ اللهَ تَعَالَى كَانَ وَلا مَكَانَ، فَلَمَّا خَلَقَ الْمَكَانَ لَمْ يَتَغَيَّرْ عَمَّا كَانَ)) اهـ.


Maksudnya:
"Al-Qadhi Abu Bakr al-Baqillani (W. 403 H) telah berkata di dalam kitabnya (al-Insaf) apa yang telah dinaskan olehnya pada muka surat (64-65): ((Sesungguhnya Allah ta`ala disucikan daripada ditetapkan [bagi zat-Nya] dengan arah, disucikan daripada [zat-Nya] bersifat dengan sifat-sifat yang baharu dan demikian lagi [zat-Nya] tidak disifatkan dengan [pertukaran dan perpindahan, tidak berdiri dan tidak juga duduk, [hal ini disebabkan] firman Allah ta`ala: {Tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya}, [Surah al-Syura: 11], dan firman-Nya: {Dan tidak ada sesuatupun sebanding dengan-Nya}, [Surah al-Ikhlas: 4]. Ini kerana sifat-sifat tersebut menunjukkan kepada baharu, sedangkan Allah ta`ala Maha Suci daripada sifat baharu tersebut. Sekiranya dikatakan, bukankah Allah telah berfirman: {Al-Rahman beristiwa ke atas Arasy}, [Surah Thaha: 5], Kata kami: Bahkan memang benar Allah telah berfirman sedemikian. Kami memahami ayat tersebut dan ayat-ayat yang seumpamanya sebagaimana yang telah warid di dalam al-Quran dan al-Sunnah tetapi kami menafikan sifat-sifat makhluk daripada zat-Nya dan kami berkata: Istiwa`-Nya tidak menyerupai persemayaman [istiwa’nya] makhluk dan kami tidak berkata bahawasanya Arasy merupakan tempat menetap dan bukan juga tempat bagi-Nya- iaitulah kami tidak berkata bahawasanya Arasy adalah tempat bagi zat-Nya- kerana Allah ta`ala wujud tanpa bertempat, setelah Allah menciptakan tempat, zat-Nya tidak pernah berubah daripada keadaan-Nya yang asal [iaitu tidak bertempat]))."


وَقَالَ الْبَيْضَاوِيُّ فِيْ تَفْسِيْرِهِ (م2 /ج3 /ص12): {ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ} [سورة الأعراف] ((اِسْتَوَىْ أَمْرُهُ أَوْ اِسْتَوْلَىْ، وَعَنْ أَصْحَابِنَا أَنَّ الاِسْتِوَاءَ عَلَى الْعَرْشِ صِفَهٌ لِلَّهِ بِلا كَيْفٍ، وَالْمَعْنَى أَنَّ لَهُ تَعَالَى اِسْتِوَاءَ عَلَى الْعَرْشِ عَلَى الْوَجْهِ الَّذِيْ عَنَاهُ مُنَـزَّهًا عَنِ الاِسْتِقْرَارِ وَالتَّمَكُّنِ)) اهـ.

Maksudnya:
"Al-Baidhawi di dalam tafsirnya telah berkata: {Kemudian Allah beristiwa ke atas Arasy} [Surah al-`Araf], (([Bermaksud] Allah menguasai segala urusan-Nya ataupun Allah memerintah. Diriwayatkan daripada sahabat kami [para ulama’ Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah] bahawasanya istiwa’ ke atas Arasy merupakan suatu sifat bagi Allah tanpa sebarang kaifiyyat. Maknanya Allah beristiwa’ ke atas Arasy mengikut sepertimana yang dimaksudkan-Nya dalam keadaan disucikan [zat-Nya] daripada menetap pada sesuatu tempat dan bertempat))."


فَالْحَاصِلُ أَنَّ الَّذِيْ لا يَحْمِلُ الآيَاتِ الْمُتَشَابِهَةِ عَلَى ظَاهِرِهَا بَلْ يَقُوْلُ لَهَا مَعَانٍ لا أَعْلَمُهَا تَلِيْقُ بِاللهِ تَعَالَى غَيْرَ هَذِهِ الظَّوَاهِرِ مَثَلًا اِسْتِوَاءَ اللهِ عَلَى الْعَرْشِ لَهُ مَعْنَى غَيْرَ الْجُلُوْسِ وَغَيْرَ الاِسْتِقْرَارِ غَيْرَ اِسْتِوَاءِ الْمَخْلُوْقِيْنَ لَكِنْ لا أَعْلَمُهُ فَهَذَا سَلِمَ، وَهَذَا هُوَ الْغَالِبُ عَلَى السَّلَفِ حَيْثُ لا يَخُوْضُوْنَ بِتَعْيِيْنِ مَعَانٍ لَهَا وَتَأْوِيْلِهَا مَعَ اعْتِقَادِ تَنْـزِيْهِ اللهِ عَنِ الْجُلُوْسِ وَالاِسْتِقْرَارَ. وَكَذَلِكَ الَّذِيْ يَقُوْلُ اِسْتِوَاءَ اللهِ عَلَى الْعَرْشِ هُوَ قَهَّرَهُ لِلْعَرْشِ سَلِمَ مِنَ التَّشْبِيْهِ.

Maksudnya:
"Maka kesimpulannya, barangsiapa yang memahami ayat-ayat mutasyabihat bukan dengan kefahaman yang diambil daripada zahir ayat, bahkan dia yang berpendapat bahawa ayat-ayat mutasyabihat tersebut mempunyai makna yang dia tidak ketahui [iaitulah] makna yang layak dengan zat Allah, bukan sepertimana makna zahir ayat tersebut, seperti Allah beristiwa’ ke atas Arasy, perkataan istiwa’ tersebut mempunyai makna yang bukan bermaksud DUDUK atau MENETAP pada suatu tempat, bukan seperti bersemayam makhluk, namun aku tidak mengetahui hakikat maknanya tersebut. Maka metode inilah yang selalu digunakan oleh golongan SALAF dimana mereka tidak cuba membahaskannya dengan lebih dalam sehingga menentukan sesuatu makna yang tertentu bagi ayat mutasyabihat tersebut dan mereka juga tidak mentakwilkannya dan mereka menyucikan zat Allah daripada DUDUK dan MENETAP pada suatu tempat dan demikian juga mereka yang berkata Allah beristiwa’ ke atas Arasy bermaksud Allah menguasai Arasy, mereka juga terselamat daripada kesalahan menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya".


 فَالأَوَّلُ هُوَ التَّأْوِيْلُ الإِجْمَالِيُّ أَيْ يَقُوْلُ اِسْتَوَىْ اِسْتِوَاءً يَلِيْقُ بِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُفَسِّرَهُ بِالْقَهْرِ،

Maksudnya:
"Maka metode yang pertama adalah metode takwil ijmali iaitulah dengan berkata Allah beristiwa’ dengan istiwa’ yang layak bagi zat-Nya tanpa mentakwilkan perkataan istiwa’ tersebut dengan makna menguasai."


 وَالثَّانِيْ هُوَ التَّأْوِيْلُ التَّفْصِيْلِيُّ أَيْ يَقُوْلُ اِسْتَوَىْ مَعْنَاهُ قَهَرَ، فَمَنْ شَاءَ أَخَذَ بِذَاكَ وَمَنْ شَاءَ أَخَذَ بِهَذَا.


Maksudnya: 
"Dan metode yang kedua adalah al-Takwil al-Tafsili dengan berkata Istiwa’ bermaksud menguasai. Maka barangsiapa yang ingin menggunakan metode pertama, boleh menggunakan metode pertama dan barangsiapa yang ingin menggunakan metode kedua, dia boleh menggunakan metode yang kedua."

No comments: