Akidah Ahli Sunnah Wal Jam‘ah adalah
akidah bagi semua umat Islam yang mengikut jejak langkah Rasulullahi sallallahu
‘alaihi wasallam yang mana baginda telah bersabda: “Dua perkara
yang akan aku tinggalkan kepada kamu sekalian jika kamu semua berpegang
dengannya pasti tidak akan sesat selama-lamanya , iaitu Kitabullah (al Quran )
dan sunnahku (syariat dan akidah )”.
Kemunculan fahaman akidah yang pelbagai sejak
akhir-akhir ini dari pelbagai tokoh-tokoh tertentu dengan ditambah lagi dengan
buku-buku mereka yang bertebaran luas di pasaran dan disimpan di
pustaka-pustaka pusat pengajian tinggi telah mengelirukan masyarakat, oleh itu adalah
menjadi kewajipan untuk mempertahan kesucian agama ini dari dipesongkan oleh
anasir-anasir yang jahat dan tidak faham dengan iktikad sebenar Ahlussunnah.
Ketahuilah wahai umat Islam sekalian bahawa Akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang sebenar adalah mereka yang
berpegang teguh dengan Manhaj al-Assyaairah dan al-Maturidiah.
Imam Faqih al-Murtaza az-Zabidi berkata dalam kitabnya
'Ithaf Saadatul Muttaqin Syarah Ihya' Ulumuddin' :"Apabila
disebut Ahlussunnah Wal Jamaah yang dikehendaki di situ ialah pengikut mazhab
(mazhab yang dimaksudkan disini ialah mazhab Akidah) Imam Abu Hassan
al-Assyaari dan Imam Abu Mansur al-Maturidi"
Manhaj Ahli Sunnah Wal Jamaah
merangkumi ajaran-ajaran Islam iaitu akidah, syariah dan akhlak seperti yang
dibawa dan dijelaskan oleh junjungan besar Nabi Muhammad, kemudian disambung
penyebarannya oleh para sahabat, kemudian disusun secara bersistem oleh dua
tokoh yang hebat iaitu Imam Abu Hasan al Asyari dan Imam Abu Mansur al
Maturidi. Kemudian penyebaran sebegini diteruskan oleh para ilmuan Ahli Sunnah
Wal Jamaah seperti: al Hafiz Abu Bakar al Ismaili, al Hafiz al Baihaqi, al
Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani, seorang mujaddid pada kurun keempat Imam Abu
Tayyib al Bahili, Imam Abu Bakar bin Furak, Imam Abu Bakar al Baqillani, Imam
Abu Ishaq al Asfarayini, al Hafiz al Asfahani, Imam al Haromain al Juwaini, al
Hafiz al Syirazi, al Hafiz al Khatib al Baghdadi, Al Hafiz al Subki, al Hafiz
Ibnu al Jauzi, Imam al Murtadha al Zabidi, Sheikh Zaini Dahlan mufti Syafie di
Makkah, Sheik al Azhar Abdullah al Syarqawi, Sheikh al Sanusi, Sheikh Alalawi
bin Tahir al Haddad, al Hafiz Abdullah al Ghummari, al Hafiz Sayyid Alawi al
Maliki al Makki, al Marhum al Muhaddis Sheikh Abdullah al Harari dan ramai
lagi. Di kalangan ulamak Nusantara pula ialah sheikh Ibrahim al Banjari, sheikh
Nawawi al Bentani, Sheikh Daud al Fattani, sheikh al Falembani, sheikh al
Muhaddis Yasin al Fadani dan ramai lagi.
Maka kita faham
di sini ialah mereka yang berada di landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah ialah
daripada pengikut Imam Abu Hassan al-Asyaari dan Imam Abu Mansur al-Maturidi
kerana kedua-dua Imam tersebut telah bertalaqqi (menadah) ilmu akidah mereka
daripada Imam mazhab empat, Imam Abu Hassan telah mengambil ilmunya daripada
dua mazhab iaitu Maliki dan Syafie, manakala Imam Abu Mansur al-Maturidi pula
telah mengambil ilmunya mazhab yang lain iaitu mazhab Imam Abu Hanifah. Imam
Abu Hanifah mempunyai kitab-kitab yang akidah yang masyhur antaranya ialah
kitab 'Fekhul Akbar', 'Fekhul Absat', 'Al-Aalim Wal Mutaallim' dan kitab'Al-wasiyyah'.
Kedua-dua Imam
besar ini dan ulama yang datang selepas mereka telah menulis buku-buku untuk
menolak dan mematikan fahaman golongan-golongan yang bid'ah dan sesat dengan
menggunakan hujah yang kuat daripada al-Quran, sunnah dan juga akal. Imam Abu
Hassan wafat pada tahun 324 hijrah manakala Imam Abu Mansur pula wafat pada
tahun 333 hijrah iaitu selepas kewafatan Imam Abu Hassan dengan jarak yang
hampir.
Ahlus Sunnah
Wal Jamaah akhirnya dikenal dengan nama al-Asy’ariyyun (para pengikut imam Abu
al-Hasan Asy’ari) dan al-Maturidiyyun (para pengikut imam Abu Mansur
al-Maturidi). Sebenarnya jalan yang ditempuh oleh Imam Abu Hasan Assyaari dan
Imam Abu Mansur a-Maturidi dalam asas akidah adalah sama dan satu.
Dengan itulah
apabila ulama menyebut Mazhab Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang dimaksudkan oleh
mereka ialah mazhab Imam Abu Hassan al-Asyaari dan mazhab Imam Abu Mansur
al-Maturidi kerana mereka berdualah yang telah membawa Akidah yang sebenar
seperti mana yang dibawa oleh sahabat Rasullullah, tabien dan golongan salaf. Golongan
salaf yang dimaksudkan di sini ialah mereka yang hidup pada 3 kurun pertama
selepas kewafatan nabi Sallallah Hualaihissalam seperti mana yang di tafsirkan
oleh Ibnu Asakir.
Mereka berdua telah membawa
akidah salaf yang mana Akidah yang tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu dan
tidak menyamakan Allah dengan makhluk yang diciptanya inilah Akidah Ahlus Sunnah
Wal Jamaah yang dibina berdasarkan kepada ayat al-Quran surah As-Syura ayat
yang ke 11:
ليس كمثله شئ
وهو السميع البصير
Maksudnya: “Dia tidak menyerupai sesuatu pun dan Dia maha mendengar lagi
maha melihat”.
Dan inilah Akidah Salafussoleh yang diambil oleh ulama
khalafussoleh (ulama yang datang selepas golongan salafussoleh), dan inilah
jalan yang di bawa oleh dua Imam tersebut untuk menegakkan Akidah yang sebenar,
maka Akidah yang sebenar ialah Akidah dari mazhab Imam Abu Hasan Assyaari dan
daripada Abu Mansur al-Maturidi yang mana mazhab ini telah diikuti oleh seluruh
pelusuk umat islam di muka bumi ini atau yang pernah disebut oleh nabi dalam
hadis yang diriwayatkan oleh Abi Umamah sebagai Sawadul a'zom.
Begitulah serba ringkas yang dapat dijelaskan disini
mengenai akidah yang sebenar iaitu akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah semoga
penerangan yang ringkas ini dapat menjelaskan dan menerangkan kekaburan yang
ada serta menjadi pedoman kepada kita semua untuk mempertahankan Akidah Ahlus Sunnah
Wal Jamaah sepertimana yang dipertahankan oleh ulama-ulama terdahulu.
No comments:
Post a Comment